onsdag den 23. marts 2011

Jordens Børn med Ayla og Jondalar er tilbage

Husker du bøgerne om Ayla og Jondalar? Husker du Jean M. Auels helt fortryllende og magiske fortælling om fortidsmennesket Ayla, der voksede op hos neanderthalerne som Cro Magnon mennesket? Hun voksede op i stammen og blev udlært som medicinkvinde i Klanen for dernæst at blive voksen. Hun fik en søn som hun af hjerteskærende årsager blev nødt til at lade tilbage i Klanen hvorefter hun levede alene på Sletterne i nogle år inden hun møder Jondalar og hans bror, der begge er dødeligt såret af en løve?
 Mødet med Jondalar bliver omdrejningspunktet for kærlighedens forunderlige og indviklede væsen for Ayla.

Det var en fantastisk serie. Der var mange af os der talte om serien "Jordens Børn fra den første bog kom i starten af 1980´erne. Jean M. Auel åbnede en verden til fortidsmennesket i et romantisk og billedrigt flydende sprog der havde en særlig magi for læseren. En helt unik skrivestil kombineret med viden om arkæologiske fund gjorde bøgerne særligt autentiske og autoritetstro.

Jeg var teenager og ung pige da jeg læste bøgerne og jeg var dybt fascineret af bøgerne og var næsten trist når jeg nåede til den sidste side i hver af bøgerne fordi der ofte gik meget lang tid inden der ville udkomme en ny bog.

"Hulebjørnens klan" var den første bog og udkom allerede i 1980. Siden fulgte "Hestenes Dal", "Mammutjægerne", "Rejsen over stepperne" og endelig i 2002 udkom "Folket i klippehulerne".
Nu udkommer endelig det sidste bind i serien "Hulernes sang" mere end 30 år efter den første bog udkom. Den sjette og sidste bog i den fantastiske og tryllebindende serie, der har fulgt rigtigt mange læsere fra min generation de sidste 20-30 år. Nu er der endelig udsigt til en slutning på rejsen tilbage til Jondalars folk Zelandonierne i Den Niende Grotte!

Bogen udkommer d. 29. marts. Jeg har forudbestilt min bog. Det kan du gøre, som et af de eneste steder på Nettet, her Bestil "Hulernes Sang" af Jean M. Auel her. Sidste del i serien om "Jordens Børn

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...